DebTech

Tech közösség Debrecenben

Kripto,  MI , startup ökoszisztéma

2020. június 05. 07:00 - fehersolyom

Bemutatkozik a B-Cube.AI

bcubeai.png

Interjúalanyunk Mikó Imre, a francia-magyar startup, a b-cube.ai Chief Marketing Officere. Kripto-világ, nemzetközi ökoszisztéma kitekintés, pivotálás - számos érdekes dologról beszéltünk. 

-Kérlek mesélj a B-Cube Ai alakulásáról, az ötlet fázistól.

- Az elképzelés az volt, hogy kellene egy olyan platform, amelyen keresztül több pénzt tudnának termelni az érintettek a kriptovaluták kereskedésével. Ez a fajta kereskedés nagyon nehéz műfaj. A statisztikákból tudhatjuk, hogy a kripto kereskedők 95%-a nem is termel profitot. Mi erre a problémára kerestünk egy megoldást, amelyet végül a mesterséges intelligenciában találtunk meg. Az algoritmusunk gyakorlatilag megmondja az ügyfélnek mikor és mennyit kell vennie vagy eladnia, ahhoz hogy profitot termeljen. Magát a startupot ketten alapították: a CEO, Guruprasad, ő már nagyon korán, 16 éves korában elkezdte ebben az iparágban bontogatni a szárnyait. Az első startupja is befektetés elemzéssel foglalkozott, később ő maga is ezen a területen dolgozott, a Morgan Stanley-nél. A másik alapító a CTO, Erwan, ő 15 éves tapasztalattal bír szoftverfejlesztés és MI területen, valamint az egyik legnagyobb francia banknak dolgozott. A kettőjük kombinált tudása volt az, amely életre hívta a b-cube.ai-t 2018 októberében.

- Itt két nem magyar név hangzott el. Kérlek térjünk ki arra, hogy hogyan kerültetek ti a képbe, és hogyan lett magyar vonatkozása a startupnak?

- Guru, a CEO indiai származású, ő 10 éve egy sikeres exitet hajtott végre az előző cégéből, majd 4 évig Franciaországban élt. Később ide tette át a székhelyét, Győrbe. Erwan francia, ő Párizsban él. Ők ketten még Franciaországból ismerik egymást. Én egy évvel az alapítás után, 2019 októberében csatlakoztam a csapathoz. A Startup Live Budapest versenyen találkoztunk, ahol elmondtam, hogy magam is kripto-kereskedéssel foglalkozom már 7 éve. Jól működött köztünk a kémia, így kerültem be  a csapatba, mint marketinges. Hivatalosan én vagyok a CMO a cégben. ( Egyébként a versenyt meg is nyertük :D. ).

- Összesen hányan vagytok a B-cube.ai csapatában?

- Elég vegyes a csapat. Ugye az egyik alapítónk indiai, aki Magyarországon él. A másik alapító francia, illetve van egy másik francia srác. Van egy amerikai tagunk, aki szintén itt él Budapesten, és öten vagyunk magyarok. A cég egyébként Franciaországban van bejegyezve, Bourg-La-Reine-ben, ami Párizs egyik külvárosa. Mi magunkat francia-magyar startupként határozzuk meg. Ez egyébként a nyitott hálózatok miatt egy nagy előny.

- Hogyan néz ki a HR tevékenységetek, mik a kihívások a  csapat bővülésnél?

- Eleinte mi is a social medián, emailen, ismerősökön keresztül kerestük egymást vagy épp kerestek minket. Nem sok AI fejlesztő vagy Data Scientist rohangál itthon. Egy időben blokklánc fejlesztőt kerestünk itthon és külföldön egyaránt, de valamiért nagyon nehezen találtunk végül.

- Az ökoszisztéma szereplők, mint pl. a Hazai Blockchain Szövetség vagy a StartITUp Győr tud ilyenkor segíthet?

- Igen, használtuk ezeket a lehetőségeket. Mivel sokan vagyunk sok helyről, ezért sok ökoszisztémában van kapcsolatunk.

- A célcsoportotok eléggé „niche piac”, olyanoknak szolgáltattok, akiknek legalább 5 Bitcoinja van. Ez egy elég nagy vagyont feltételez. Hogyan éritek el az ügyfeleket, marketingesként milyen kihívásokkal találkozol?

- Nagyon sok megkeresést kaptunk, hogy lesz-e később olyan szolgáltatás, amelyet kisebb számlával is lehet használni. A legújabb kereskedő bot pont ilyen. Egy 159 eurós feliratkozás után lehet használni, szintén kiváló profit termelésre. Sokféle módszerrel próbálkoztunk marketing szempontból. Mindig elemeztük az adatokat, hogy mi az ami jobban működik, mint a többi elképzelés. Azt vettük észre, hogy ha contentet adunk, akkor sokkal több kattintás van a honlapunkon, több az érdeklődés, a regisztráció. Azok a contentek működtek jól, amelyek hosszabban, bővebben magyaráztak el az olvasóknak kriptovaluta-AI megoldásunkról, összehasonlítva más hasonló termékekkel. Ez a közösség rendkívül kritikus és azt várja, hogy valamit haza is vihessen, valamit tanulhasson is a marketing anyagból. A felhasználok 30%-a magyar, de vannak ügyfeleink Svájcból, Japánból, Kínából és Ausztráliából is.

- Váltsunk témát: 2018-ban alakultatok, vettetek e igénybe valamilyen inkubációs, akcelerációs, tanácsadási, vagy mentor szolgáltatást?

- Több ilyen programban is benne vagyunk. Az EU 2020 Horizon Program által finanszírozott Block.IS, ami egy #blockchain startupoknak szóló akcelerációs program. Ebben mi is részt veszünk. 150 startup jelentkezett, abból kiválasztottak 50-et, akik elutazhattak Isztambulba egy versenyre. Itt technikai és üzleti rész is volt. A végén 24 startup került díjazásra. Ebben mi is benne voltunk, 50.000 EUR jutalomban részesültünk. Most tavasszal pont Litvániában lett volna a folytatása ennek, de a világjárvány miatt online lett megtartva. E mellett van két inkubátor amelynek részesei vagyunk, az egyik legjelentősebb francia egyetem , a Centrale Supélec programja, a másik pedig a StartITUp @K&H Győr Inkubátor. Még megemlíteném a nemzetközi vonatkozások közül, hogy két hete az igen rangos francia Graines de Boss versenyét. Itt 2000 indulóból 15 startupot díjaztak, ebben benne voltunk mi is. A díjat novemberben kapjuk meg, Franciaország Gazdasági- és Pénzügyminisztere által. Az eseményt a francia M6 TV csatorna is közvetíteni fogja.

bcubefrance.jpg

- Befektetőt vontatok e be?

- Még nem, egyenlőre  a saját bevételekből, plusz a versenyeken nyert összegekből tartjuk el magunkat.

- És terveztek bevonni VC-t?

- Vannak ilyen terveink.

- Két év alatt az ötlettől a saját, fizetős userekig eljutottatok. Ez nem szokványos, mondhatjuk, hogy a tiétek egy sikersztori. A termékfejlesztésben, pivotálás terén milyen kudarcaitok és sikereitek voltak?

- Amikor én beléptem a cégbe, akkor az MVP indítás  előtt állt éppen a cég. Ezek akkor még ún. szignálok voltak amelyeket ingyenesen lehetett igénybe venni. Ezeket a szignálokat a felhasználók megkapták a weboldalon és a saját számlájukon tudtak kereskedni. Mára eljutottunk oda, hogy ezeket a tranzakciókat ún. kereskedő botok végzik. Miután megtörtént az API integráció, a bot az ügyfél saját számláján kereskedik anélkül, hogy bármit át kellene utalni nekünk. Mivel az iparágban sok a bizalmatlanság, ezzel is szerettük volna mutatni, hogy a mi termékünk más mint a többi. Az első bot verziónk valamivel túlszárnyalta a Bitcoin hozamait, így azt mondhatjuk, hogy működött, de még volt rajta javítani való. Januártól változtattunk az algoritmuson, és most már sokkal jobban működik. A világjárvány a tőzsdéken és a kriptovalutákon is hatalmas visszaeséseket eredményezett. De a mi algoritmusunknak sikerült túlteljesíteni magát és egyik legjobb hónapját zárnia.

- Talán érdemes lett volna ezzel kezdeni, de akkor most eljutottunk a krypto-világhoz. A Bitcoin és társai meglehetősen megosztóak voltak csúcsidőszakban is, és ahogy említteted, most nagyokat zuhan. Én már olyan cikket is olvastam, hogy a kripto el fog tűnni a járvány végére. Hogy néz ki ez a piac mostanában?

- A kirpto maga nagyon fiatal. Részvénypiac több száz éve itt van. A kriptovaluták ezzel szemben 15 éve még nem is léteztek. Fiatal eszközosztályról van szó. Egyre inkább azt látjuk, hogy  a pénzpiac intézményi befektetői oldala is  egyre nyitottabb ebbe az irányba. Vannak olyan hedge foundok, akiknek a portfóliójában már szerepel valamilyen arányba kriptovaluta. Ez 4-5 éve elképzelhetetlen volt. Már itthon is vannak erre jelek, de Nyugat Európában azért ez jobban megy. Az eltűnéséről szóló jóslatokból pedig egész gyűjtemény érhető el az interneten egészen attól, amikor a Bitcoin még alig ért 4 dollárt. A kriptok előnye, hogy decentralizált fizető eszközök. Amit nem egy felettes szereplő, hanem maguk a userek tartanak fent. Azaz úgy is felfoghatjuk, mint a pénzügyi világ internetjét.

- A kripto piaci szempontból hogyan néz ki? Kik a konkurencia számotokra? Hány startup mozog ezen a kripto-szolgáltatási piacon?

- A Wall Street egyik legnagyobb hedge fundja, a Renaissance Technologies nemrég bejelentette, hogy egy Bitcoin alapú modellt fejleszt. Ez azt jelenti, hogy az intézményi oldal is komolyan foglalkozik a kérdéssel. A kripto infrastruktúra kifejlődéséhez kellene egységes jogi és pénzügyi szabályozás. Jelenleg ebben van aki előrébb jár- például Svájc, Észtország, vagy Franciaország- , és van akik kevésbé. Egy egységes EU szabályozás nagyon jót tenne. A jogalkotás természetéből adódóan lassú, hosszú időt vesz igénybe. Jogilag az is kérdés, hogy ez egy pénzügyi eszköz e, vagy sem? Jelenleg az immateriális javak kategóriájába tartozik. A Financial Action Taskforce (FATF) állásfoglalásaira tudunk jelenleg támaszkodni ezügyben. Én azt gondolom, hogy ha ez megtörténne, akkor nagyon sok ajtó kinyílna a piac előtt.

- Kicsit beszélgessünk a startup ökoszisztémáról. Hogyan látjátok ti a hazai startup világot nemzetközi összehasonlításban?

- Nálunk is megvan minden kezdeményezés, csak kicsit lassabban indul a dolog. Nem vagyunk elmaradottak, de azért pár évvel hátrébb vagyunk. A tudás elérhető az interneten, nem feltétel többé a híres könyvtárak közelében élni. Ezt a lehetőséget mindenképpen ki kell használunk. A hazai startupokban is megvan a legfontosabb tulajdonság, a küzdő szellem és a szorgalom.

- A francia ökoszisztéma mivel van előrébb mint a hazai?

- Ott van egy úgynevezett JEI státusz, kutató és fejlesztő startupoknak. Ez azt jelenti, hogy az induló innovatív vállalkozások különböző kedvezményeket kapnak. Például az olyan kutató alkalmazottak fizetését mint az MI fejlesztő, 120%-os arányban visszatérítik a cégnek. A cégek emiatt nagyon érdekeltek abban, hogy a legújabb technológiák ismerőit alkalmazzák. Tehát maga az állam is ösztönzi az ökoszisztéma fejlődését.

- Mik a  célok a közeljövőre nézve?

- Keresnénk egy 400.000 eurós befektetést, hiszen a modelljeink és a technológiánk tovább fejlesztéséhez kellenek emberek, akik matematikusok, adatelemzők, mesterséges intelligencia fejlesztők. A befektetést ezeknek a tehetségeknek a foglalkozgatására költenénk, és persze marketingre is lehet még nagyobb összeget fordítani. Mivel sokan sok helyről vagyunk, nagyon nyitottak vagyunk, befektetési szempontból is. Ha az egyikünk behoz valakit, akkor egyből kinyílik nekünk egy -egy startup ökoszisztéma, akár userek, tudástranszfer, vagy pénzügyi lehetőségek tekintetében is.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://debtech.blog.hu/api/trackback/id/tr1015739890

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása