Kodak, Nokia, Xerox, The Concorde, Hummer, MySpace, Motorola. Ismerős márkák?Hát persze! A felsoroltak mind a 80-as 90-es és korai 2000-es évek meghatározó vállalatai.
De hol vannak most?A többségüket ’’ apró pénzért ” felvásárolták a gyakran jóval fiatalabb versenytársak. Hogyan történhetett ez?
A válasz: az INNOVÁCIÓ hiánya.
Lázár József (Startup Campus) írása a nagyválallati együttműködések jó és rossz példáiról.
A multinacionális óriásokra egyedi vállalati kultúra jellemző, ami az esetek többségében nem az innovációra épül és nem is kedvez annak. A lassú, de stabil növekedés érdekében a biztos termékekre és kiszámítható piacra támaszkodnak. Sokszor nem kockáztatnak az újításokkal.
Mára viszont nyilvánvalóvá vált, hogy ha a nagyvállalatok versenyképesek akarnak maradni, elengedhetetlenül szükséges az innováció, mind technológiai, mind üzleti téren (lásd üzleti modell innováció).
Ezt felismerve sorra jelentik be a multik, az innovatív KKV-k és startupokat célzó programjaikat (ilyen például a Startup Campus – Tungsram program. )
De vajon lehet sikeres egy több évtizedes múlttal rendelkező, a saját iparágát domináló óriás és egy újonnan megalakult, az adott iparágak felforgatni akaró startup együttműködése?
Nézzünk néhány példát!
Diageo
A világ egyik legnagyobb szesz és sör előállítója folyamatosan keresi a kapcsolódási pontot a feltörekvő vállalatokkal.
Jó példa erre a Thinfilm nevű norvég startuppal való kooperálása. Az együttműködés célja, hogy kifejlesszék az első ”intelligens üveget”. A Thinfilm szabadalmaztatott OpenSense elektronikus érzékelőit használja, annak eldöntésére, hogy a palackot kinyitották-e, és hol található az ellátási láncban. A technológia kapcsolódik az okostelefonokhoz is, így biztosítva a folyamatos adatküldést és feldolgozást.
A Diageo számára ez egy nagyszerű lehetőség, hogy kapcsolatba kerüljön az ügyfeleivel és adatot gyűjtsön, a Thinifilm pedig tesztelheti a technológiáját, a megfelelő piacon és valós ügyfeleken.
Coca-Cola
A világ egyik legismertebb vállalata sem tétlenkedik, hiszen számos programjuk van, melyek az innovatív startupokat célozzák.
Az egyik legnagyobb probléma, az ellátási lánc biztosítása. Ezért állt össze a Coca-Cola a Wonolo nevű raktározó platformot biztosító startuppal. A Wonolo segít a polcok azonnali feltöltésében, tehát biztosítja, hogy a Coca-Cola termékei folyamatosan elérhetők legyenek. Ezzel a partnerséggel a Wonolo $5,7 millió befektetést tudott bevonni, a technológia fejlesztésére, az üdítőitalgyártó óriás pedig 25-szörösére növelte a lefedettségét és 75%-al csökkentette a költségeket.
A gyümölcsöző multi-startup együttműködésre még számos példát lehetne felhozni, de a lényege mindnek ugyan az.
Legyen a startupod akármilyen iparágban, biztos, hogy lesz olyan nagyvállalat, amelyik szívesen együttműködne veled. Az ilyen lehetőségeket pedig ki kell használni!
Ha szeretnéd megtudni, hogy Debrecenben milyen lehetőségeid vannak kapcsolódni a multinacionális vállalatokkal, akkor február 19.-én a Nagyerdei Víztoronyban a helyed! a Cooperation with corporates Meetup-on.